Kouluttajakoulutus Asiantuntija kouluttajana

Kouluttajakoulutus | Train the trainer
— Asiantuntija kouluttajana

Kouluttajakoulutus “Asiantuntija kouluttajana” on innostava, käytännön koulutustaitojen valmennus kaikille, jotka omassa työssään jakavat osaamistaan muille.

Kouluttajakoulutus (eli Train the trainer) antaa keinot oppimista aikaansaavien, vuorovaikutteisten koulutusten, perehdytysten, opastusten ja tietoiskujen suunnitteluun ja pitämiseen — myös etänä.

Asiantuntija kouluttajana -valmennus kehittää kykyä saada viesti perille ja ihmiset oppimaan.

Toteutus —
Kouluttajakoulutus toteutetaan kullekin osallistujaryhmälle räätälöitynä

Kouluttajakoulutuksen sisältö, kesto ja toteutustapa räätälöidään kunkin osallistujaryhmän tarpeisiin:

Kouluttajakoulutus asiantuntijoille ja kouluttajille

Henkilöille, jotka pitävät tuntia pitempiä koulutuksia, suosittelemme kaksipäiväistä Asiantuntija kouluttajana -koulutusta. Koulutuksen ensimmäisessä päivässä keskitymme koulutuksen suunnitteluun ja toisessa päivässä kouluttamisen käytännön harjoitteluun.

Kouluttajakoulutus perehdyttäjille ja opastajille

Perehdyttäjät ja opastajat kouluttavat usein yhtä ihmistä kerrallaan. Heille suosittelemme joko yksipäiväistä perehdytyksen ja opastuksen suunnitteluun keskittyvää valmennusta tai kaksipäiväistä harjoittelupainotteista Asiantuntija perehdyttäjänä -koulutusta.

Kouluttamisen koulutus tietoiskujen ja infojen pitäjille

Lyhyempien koulutusten (kuten infojen ja tietoiskujen pitäjille) sopii parhaiten etänä toteutettava 1-2 puolen päivän valmennuksesta koostuva kouluttajakoulutus, jossa keskitytään erityisesti muistijäljen jättämiseen ja hyvän demon pitämiseen.

Kouluttajakoulutus pääkäyttäjille prosessi- tai järjestelmämuutoksen yhteydessä

Järjestelmämuutos tai -projekti edellyttää laajaakin organisaation sisäistä koulutusta lyhyellä aikajänteellä. Järjestelmän pääkäyttäjille (key users) ja muutoskouluttajille suosittelemme kolmesta puolen päivän etävalmennuksesta koostuvaa kouluttajakoulutusta.

  • Osa 1: Koulutusten suunnittelu
    (tämä osio kannattaa toteuttaa varhaisessa vaiheessa): tulevien koulutuksen kohderyhmien ja oppimistavoitteiden määrittely, käytettävät materiaalipohjat, järjestelmäkoulutuksen suunnittelun perustaidot
  • Osa 2: Koulutuksen toteuttamisen taidot
    (kun järjestelmä alkaa olla lähellä käyttöönottoa): demojen toteutus, osallistaminen, harjoitusten laadinta, oppimisen varmistaminen, oheismateriaalit
  • Osa 3: Kouluttamisen harjoittelu
    (juuri ennen koulutusten toteuttamista): käytännön harjoittelua omilla sisällöillä ja kollegoilta oppimista
Kouluttajakoulutus yksityisvalmennuksena

Kouluttajakoulutus voidaan toteuttaa myös henkilökohtaisena valmennuksena. Tällöin suosittelemme neljän 1,5 tunnin etätapaamisen prosessia, jonka aikana työstetään ja harjoitellaan osallistujan omaa koulutusta.


Pidetty kouluttaja —
Kouluttamisen valmentaja Jari Vuorenmaa

Valmentaja Jari Vuorenmaa on toteuttanut Train the trainer -kouluttajakoulutuksia Suomen lisäksi mm. Brasiliassa, Singaporessa, Arabiemiraateissa, Pakistanissa, Italiassa, Englannissa, Saksassa ja Puolassa.

“Loistavan ammattimaista, täydellistä ohjausta koko ryhmälle!”

“Jos pitää omat koulutukset samalla tavalla kuin Jari, ei voi mennä pieleen. Mahtava tyyppi!”

“Saimme oppia tekemällä ja turha jännitys jäi kokonaan pois kouluttajaksi ryhtymisestä.”

“Erinomainen esimerkki osallistavasta, ryhmän tarpeista liikkeelle lähtevästä koulutuksesta.”

“Todella hyödyllistä omaan työhön. Erinomainen kokonaisuus.”


Sisältö —
Kouluttajakoulutus kehittää kouluttamisen taitoja suunnittelusta toteutukseen

Kouluttajakoulutukseen sisältyy runsaasti konkreettista harjoitusta. Asiantuntija kouluttajana -valmennuksessa osallistujat työstävät koko valmennuksen ajan omaa koulutusaihettaan ja harjoittelevat kouluttamisen menetelmiä oman työnsä sisällöillä — ja oppivat myös toisiltaan.

Kouluttajakoulutuksen aiheita ovat mm.:

kouluttajakoulutuksen aiheita

1 — Työssä oppimisen lähtökohdat

Miten opimme osana työtä ja mikä on roolisi kouluttajana?
  • Mitkä ovat omat käsityksemme oppimisesta?
  • Miten aikuinen oppii ja miten teemme oppimisesta helpompaa? (johdanto käytännön aikuispedagogiikkaan)
  • Mitkä ovat työssä oppimisen realiteetit?
  • Mikä on oma roolisi kouluttajana?

2 — Koulutuksen kohderyhmän ja oppimistavoitteiden määrittely

Ketä olet kouluttamassa ja mitä koulutuksella tulee saada aikaan?
  • Mikä on koulutuksesi kohderyhmä ja lähtötaso?
  • Mikä on koulutuksesi tavoite osallistujan näkökulmasta / organisaation näkökulmasta? (= vastaus kysymykseen ‘miksi’ on oppimisen lähtökohta)
  • Miten valitset koulutuksen painopisteet: tiedot, taidot, asenteet vai verkostoituminen?
  • Miten määrittelet konkreettiset oppimistavoitteet ja miten ne kannattaa kirjata?
  • Miten varmistat, että tavoitteet ovat realistiset suhteessa käytettyyn aikaan?
  • Miten koulutuksen vaikuttavuutta voi mitata?

3 — Koulutuksen suunnittelu ja rakentaminen

Miten suunnittelet ja rakennat vuorovaikutteisen koulutuksen?
  • Miksi suunnittelua ei kannata aloittaa materiaalista?
  • Mitkä ovat koulutussuunnittelun kuusi vaihetta?
  • Miten rajaat sisällön ja keskityt olennaiseen?
  • Miten kehität oppimista edistävän ilmapiirin ja aloituksen koulutuksellesi?
  • Miten rakennat koulutukseesi sopivat aktivoinnit, harjoitukset ja kertaukset?

4 — Koulutusmateriaalin laatiminen

Miten laadit oppimista tukevan koulutusmateriaalin?
  • Miksi koko koulutussuunnitelma kannattaa tehdä ennen materiaalia?
  • Miten teet hyvän koulutusmateriaalin eri tarkoituksiin?
  • Miten hyödynnät jo olemassa olevaa materiaalia tai ohjaat tiedon äärelle?
  • Miksi vähemmän materiaalia on joskus oppimisen kannalta parempi?

5 — Osallistavan koulutuksen toteuttaminen

Miten koulutat interaktiivisesti ja saat aikaan oppimista?
  • Miten toteutat koulutuksen neljän koulutusvaiheen lävitse?
  • Miten lähdet liikkeelle osallistujista ja heidän tietotasoltaan?
    (AAA = aloita aktivointi alussa)
  • Miten esität asioita aktivoivasti, olennaiseen keskittyen ja muistijäljen jättäen?
  • Miten vedät selkeän demon?
  • Miten toteutat harjoituksia ja käytännön soveltamista — ja annat myös palautetta?
  • Miten kertautat asiat osallistujilla ja varmistat oppimisen?
  • Miten hyödynnät ryhmää ja ryhmädynamiikkaa koulutuksissasi?

6 — Etäkoulutuksen toteuttamisen erityispiirteet

Miten etäkouluttaminen poikkeaa kasvotusten kouluttamisesta?
  • Miten otat osallistujat etänä mukaan heti ensi minuutista lähtien?
  • Miten autat keskittymään olennaiseen? (Pidä kalvot yksinkertaisina.)
  • Miten toteutat aktivointeja? — Kysy nimeltä.
    (AAA = ajatteluta, arvuuta, aktivoi)
  • Miten hyödynnät kokoustyökalun antamat mahdollisuudet (ja miksi aito vuorovaikutus on etänä parempi kuin mikä tahansa tekninen työkalu)?
  • Miten etäkoulutus kannattaa rytmittää ja tauottaa?
  • Miten teet virtuaalikoulutuksesta(kin) hauskan?

7 — Kouluttajana kehittyminen

Miten kehität omaa koulutustaitoasi ja koulutustyyliäsi?
  • Miten otat erilaiset oppimisen tavat ja oppijat huomioon koulutuksissasi?
  • Mitkä ovat juuri sinulle tyypillisiä vahvuuksia kouluttajana toimimisessa ja miten saat ne parhaimpaan käyttöön?
  • Mitkä saattavat olla tärkeimpiä kehittämiskohteitasi kouluttajana?

Lue lisää Asiantuntija kouluttajana -koulutuksen tarpeesta ja hyödyistä

Kouluttajakoulutuksen tavoite: toimivilla opetusmenetelmillä on helppo osallistaa oppijoita ja saada oppimista aikaan

Kouluttaminen on osa asiantuntijatyötä

Muiden kouluttaminen on osa asiantuntijatyötä. Asiantuntijaesitykset ovat kuitenkin usein liian täynnä asiaa (lue: kalvoja), ja voi hyvin kysyä, kuinka suuri osa kerrotusta oikeasti jää osallistujien aivoihin ja muuttuu oppimiseksi? Ja onko yksisuuntainen esitys oikeastaan edes koulutus?

Mikä ero on esityksellä ja koulutuksella?

Esityksessä huomio on esittäjässä ja esittäjä vastaa asian hyvästä esittämisestä. Koulutuksessa huomio puolestaan on osallistujissa ja heidän oppimisensa mahdollistamisessa ja kouluttaja ottaa vastuuta oppimistulosten saavuttamisesta. Hyväkään esitys ei välttämättä ole vielä koulutus, ellei se johda oppimiseen.

Koulutustaitoa on kyky saada osallistujat ajattelemaan, työstämään sisältöä ja tekemään sillä jotain jo koulutuksessa — ja omassa työssä sen jälkeen.

Kehity kouluttajana

Kouluttajakoulutus antaa käytännön kouluttamisen taitojen harjoitusta kunkin osallistujaryhmän tarpeita vastaavalla tavalla.

Koulutitpa sitten kasvotusten tai etänä, yhtä tai useampaa ihmistä, asiakkaita tai oman organisaation henkilöstöä, koko päivän tai lyhyen infon verran, Asiantuntija kouluttajana -koulutuksen sisältö antaa siihen keinoja — ja taitoa saada oppimista aikaan.

Mitä Asiantuntija kouluttajana -koulutuksessa opit?

Kouluttajakoulutuksen tuloksena

  • rakennat aikuisten työssä oppimista tukevan koulutuksen
  • luot selkeät oppimistavoitteet
  • suunnittelet joustavan rakenteen koulutukseesi
  • teet koulutuksistasi vuorovaikutteisia ja ryhmää osallistavia
  • keskityt olennaiseen, harjoitutat ja kertaat usein
  • vähennät kalvoja ja teet materiaaleista helpompia myös itsellesi
  • hyödynnät itsellesi sopivia opetusmenetelmiä sekä lähi- että etäkoulutuksissa
  • varmistat oppimisen perillemenon
  • olet rennosti oma itsesi ja luot myös muille oppimista edistävän ilmapiirin
  • monipuolistat ja kehität omaa koulutustyyliäsi
  • nautit siitä, että saat auttaa muita oppimaan, ja osaat pitää myös hauskaa koulutuksissasi.

Kouluttajakoulutus Asiantuntija kouluttajana on kouluttamisen taitojen koulutus

Ota yhteyttä —
Kysy lisää Asiantuntija kouluttajana -koulutuksesta tai pyydä tarjous!

Pyydä tarjous omalle ryhmällesi tai ehdota tapaamista. Kerromme mielellämme valmennusvaihtoehdoista lisää!

Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.

Tutustu myös vaikuttamiseen keskittyvään Asiantuntijan vaikuttamistaidot -koulutukseen tai katso kaikki viestintätaitojen koulutukset.