
Kouluttajakoulutus | Train the trainer
— Asiantuntija kouluttajana
Kouluttajakoulutus “Asiantuntija kouluttajana” on innostava, käytännön koulutustaitojen valmennus kaikille, jotka omassa työssään jakavat osaamistaan muille.
Kouluttajakoulutus (eli Train the trainer) antaa keinot oppimista aikaansaavien, vuorovaikutteisten koulutusten, perehdytysten, opastusten ja tietoiskujen suunnitteluun ja pitämiseen — myös etänä.
Asiantuntija kouluttajana -valmennus kehittää kykyä saada viesti perille ja ihmiset oppimaan.
Kesto | 1 – 2 päivää |
Koulutus | ryhmä- / yksilövalmennus |
Toteutus | tilauksesta — lähi / etä |
Kieli | suomi / englanti |
Kouluttaja | Jari Vuorenmaa, Imaction |
Toteutus —
Kouluttajakoulutus toteutetaan kullekin osallistujaryhmälle räätälöitynä
Kouluttajakoulutuksen sisältö, kesto ja toteutustapa räätälöidään kunkin osallistujaryhmän tarpeisiin:
Pidetty kouluttaja —
Kouluttamisen valmentaja Jari Vuorenmaa
Valmentaja Jari Vuorenmaa on toteuttanut Train the trainer -kouluttajakoulutuksia Suomen lisäksi mm. Brasiliassa, Singaporessa, Arabiemiraateissa, Pakistanissa, Italiassa, Englannissa, Saksassa ja Puolassa.

“Toteutan kouluttajakoulutuksen rennon osallistavasti, kunkin ryhmän konkreettisiin työtarpeisiin paneutuen. Kannustavassa ilmapiirissä tapahtuva tekemällä oppiminen suoraan osallistujien omaa työhön soveltaen saa monta oppimisen elämystä aikaiseksi.”
“Loistavan ammattimaista, täydellistä ohjausta koko ryhmälle!”
“Jos pitää omat koulutukset samalla tavalla kuin Jari, ei voi mennä pieleen. Mahtava tyyppi!”
“Saimme oppia tekemällä ja turha jännitys jäi kokonaan pois kouluttajaksi ryhtymisestä.”
“Erinomainen esimerkki osallistavasta, ryhmän tarpeista liikkeelle lähtevästä koulutuksesta.”
“Todella hyödyllistä omaan työhön. Erinomainen kokonaisuus.”
Sisältö —
Kouluttajakoulutus kehittää kouluttamisen taitoja suunnittelusta toteutukseen
Kouluttajakoulutukseen sisältyy runsaasti konkreettista harjoitusta. Asiantuntija kouluttajana -valmennuksessa osallistujat työstävät koko valmennuksen ajan omaa koulutusaihettaan ja harjoittelevat kouluttamisen menetelmiä oman työnsä sisällöillä — ja oppivat myös toisiltaan.
Kouluttajakoulutuksen aiheita ovat mm.:

1 — Työssä oppimisen lähtökohdat
Miten opimme osana työtä ja mikä on roolisi kouluttajana?
- Mitkä ovat omat käsityksemme oppimisesta?
- Miten aikuinen oppii ja miten teemme oppimisesta helpompaa? (johdanto käytännön aikuispedagogiikkaan)
- Mitkä ovat työssä oppimisen realiteetit?
- Mikä on oma roolisi kouluttajana?
2 — Koulutuksen kohderyhmän ja oppimistavoitteiden määrittely
Ketä olet kouluttamassa ja mitä koulutuksella tulee saada aikaan?
- Mikä on koulutuksesi kohderyhmä ja lähtötaso?
- Mikä on koulutuksesi tavoite osallistujan näkökulmasta / organisaation näkökulmasta? (= vastaus kysymykseen ‘miksi’ on oppimisen lähtökohta)
- Miten valitset koulutuksen painopisteet: tiedot, taidot, asenteet vai verkostoituminen?
- Miten määrittelet konkreettiset oppimistavoitteet ja miten ne kannattaa kirjata?
- Miten varmistat, että tavoitteet ovat realistiset suhteessa käytettyyn aikaan?
- Miten koulutuksen vaikuttavuutta voi mitata?
3 — Koulutuksen suunnittelu ja rakentaminen
Miten suunnittelet ja rakennat vuorovaikutteisen koulutuksen?
- Miksi suunnittelua ei kannata aloittaa materiaalista?
- Mitkä ovat koulutussuunnittelun kuusi vaihetta?
- Miten rajaat sisällön ja keskityt olennaiseen?
- Miten kehität oppimista edistävän ilmapiirin ja aloituksen koulutuksellesi?
- Miten rakennat koulutukseesi sopivat aktivoinnit, harjoitukset ja kertaukset?
4 — Koulutusmateriaalin laatiminen
Miten laadit oppimista tukevan koulutusmateriaalin?
- Miksi koko koulutussuunnitelma kannattaa tehdä ennen materiaalia?
- Miten teet hyvän koulutusmateriaalin eri tarkoituksiin?
- Miten hyödynnät jo olemassa olevaa materiaalia tai ohjaat tiedon äärelle?
- Miksi vähemmän materiaalia on joskus oppimisen kannalta parempi?
5 — Osallistavan koulutuksen toteuttaminen
Miten koulutat interaktiivisesti ja saat aikaan oppimista?
- Miten toteutat koulutuksen neljän koulutusvaiheen lävitse?
- Miten lähdet liikkeelle osallistujista ja heidän tietotasoltaan?
(AAA = aloita aktivointi alussa) - Miten esität asioita aktivoivasti, olennaiseen keskittyen ja muistijäljen jättäen?
- Miten vedät selkeän demon?
- Miten toteutat harjoituksia ja käytännön soveltamista — ja annat myös palautetta?
- Miten kertautat asiat osallistujilla ja varmistat oppimisen?
- Miten hyödynnät ryhmää ja ryhmädynamiikkaa koulutuksissasi?
6 — Etäkoulutuksen toteuttamisen erityispiirteet
Miten etäkouluttaminen poikkeaa kasvotusten kouluttamisesta?
- Miten otat osallistujat etänä mukaan heti ensi minuutista lähtien?
- Miten autat keskittymään olennaiseen? (Pidä kalvot yksinkertaisina.)
- Miten toteutat aktivointeja? — Kysy nimeltä.
(AAA = ajatteluta, arvuuta, aktivoi) - Miten hyödynnät kokoustyökalun antamat mahdollisuudet (ja miksi aito vuorovaikutus on etänä parempi kuin mikä tahansa tekninen työkalu)?
- Miten etäkoulutus kannattaa rytmittää ja tauottaa?
- Miten teet virtuaalikoulutuksesta(kin) hauskan?
7 — Kouluttajana kehittyminen
Miten kehität omaa koulutustaitoasi ja koulutustyyliäsi?
- Miten otat erilaiset oppimisen tavat ja oppijat huomioon koulutuksissasi?
- Mitkä ovat juuri sinulle tyypillisiä vahvuuksia kouluttajana toimimisessa ja miten saat ne parhaimpaan käyttöön?
- Mitkä saattavat olla tärkeimpiä kehittämiskohteitasi kouluttajana?

Ota yhteyttä —
Kysy lisää Asiantuntija kouluttajana -koulutuksesta tai pyydä tarjous!
Pyydä tarjous omalle ryhmällesi tai ehdota tapaamista. Kerromme mielellämme valmennusvaihtoehdoista lisää!
Yhteystiedot löydät sivun alalaidasta.
Tutustu myös vaikuttamiseen keskittyvään Asiantuntijan vaikuttamistaidot -koulutukseen tai katso kaikki viestintätaitojen koulutukset.