Ajanhallinnan koulutus

Ajanhallinta | koulutus
— Keinoja oman työn johtamiseen

Ajanhallinnan koulutus tarjoaa käytännön työkalut oman työn johtamiseen ja kehittämiseen — jo yli 500 ajankäytön hallinnan valmennuksen kokemuksella.

Ajanhallinnan koulutus pysäyttää panostamaan oman työn kehittämiseen ja työhyvinvoinnista huolehtimiseen — ja innostaa hyvän työpäivän rakentamiseen. Valmennus auttaa siirtämään painopistettä reaktiivisesta proaktiiviseen (ennakoivaan) työskentelyyn.

Ajanhallintakoulutus antaa työkaluja mm. työn hallintaan ja priorisointiin, keskittymisen ja työn imun ylläpitämiseen, multitaskaamisen ja kuormituksen vähentämiseen ja palautumiseen.

Sisältö —
Ajanhallinnan valmennus antaa työkalut oman työn johtamiseen

Valmennuksessa keskitytään ajanhallinnan taitojen ja työkalujen konkreettiseen soveltamiseen osallistujien oman työn johtamisen haasteisiin.

Oman työn kehittämiseen innostavan ajanhallintakoulutuksen sisältöjä ovat:

Ajanhallintakoulutus tarjoaa työkalut oman työn johtamiseen

1. Ajanhallinnan haasteiden tunnistaminen

Mitkä ovat haasteemme oman työmme johtamisessa?
  • Omat / yhteiset haasteet, juurisyyt
  • Kehittämiskohteiden valinta

2. Ihmisten erilaisuuden arvostaminen

Miksi työskentelyä kannattaa kehittää persoonallisuuden pohjalta?
  • Persoonallisuus — osa työstä syntyy meiltä kuin luonnostaan ja osa ehkä ei
  • Persoonallisuuspiirteet: hyödyntäminen / tasapainottaminen
  • Työn tekemisen tavan muokkaus
  • Ajanhallinnan tekniikat — miksi samat menetelmät eivät käy kaikille?

3. Työn ja tehtävien hallinta

Miten työn hallintaa lisätään tehtävien suunnittelulla ja selkiyttämisellä?
  • Aikajakauma: pitkäkestoiset ja päivittäiset / akuuttien työt
  • Töihin tarttumisen helpottaminen
  • Painopiste: reaktiivinen vai proaktiivinen (ennakoiva) työskentely
  • Työn hallinta viikko- ja päivätasolla: tavoitteena selkeys
  • Tehtäväsuunnittelu: palastelu, tehtävälistat ja työkalut
  • Aivokuormituksen vähentäminen
  • Työtehtävien vastaanottaminen ja välittäminen (delegointi)
  • Virtaviivaistaminen: lean-periaatteet omassa työssä

4. Priorisointi

Miten priorisoimme työtehtäviämme?
  • Perustehtävän määrittely
  • Laatu ja tuotettu hyöty
  • 7 priorisointimallin kokeilu
  • Priorisoinnin aikajana ja menetelmävalinta

5. Energiataso ja työpäivän rytmitys

Miten työpäivää ja -viikkoa kannattaa rakentaa (etätyössäkin)?
  • Suoritustaso vaihtelu: työtehtävien sijoittelu vireystilan mukaisesti
  • Työpäivä: aloitus ja lopetus, huokoistaminen ja tauotus
  • Työviikko: tehtäväryhmittely, luovat työt / suorittava tekeminen
  • Etätyön / etätyöpäivän rytmittäminen

6. Keskittyminen ja työn imu

Miten luomme edellytykset keskittymiselle ja työn imulle?
  • Keskittymisen haasteet ja optimaalinen keskittymisjänne
  • Keskittymiskyvyn mahdollistaminen ja ylläpitäminen
  • Työn imun tekijät ja aktiivinen luonti
  • Työn imun ja keskittymisen tekniikat käytännössä

7. Yhteistyö ja viestintä

Miten tehostamme yhteistyötä ja hanskaamme eri viestintäkanavat?
  • Aikakäsitys: ihmisten erilainen käsitys sanasta ’määräaika’ (deadline)
  • Viestintäkanavat: vasteajat, hälytykset ja pop upit, tiimin yhteiset käytänteet
  • Sähköisen viestinnän parhaat toimintatavat
  • Kokoukset: kokousbudjetti, -kulttuuri, kesto, työn imua luova kokoustekniikka
  • Tavoitettavuus ja/tai keskittymisrauha

8. Multitaskaus ja kuormitus

Miten ajattelun pirstaloitumista, multitaskausta ja kuormitusta voi vähentää?
  • Keskeytysten hallinta: a) itse aiheutetut, b) muiden aiheuttamat
  • Kognitiivinen ergonomia ja huomion hallinta
  • Stressin ja kuormituksen vähentäminen: tehtävän vaativuus, tehtävävaihdokset, aikapaine

9. Edistyminen ja tyytyväisyys

Miten luomme edistymisen ja tyytyväisyyden tunnetta työssämme?
  • Sisäinen laatuvaatimus (perfektionismi)
  • Huomio tehtyihin vai tekemättömiin töihin
  • Omien odotusten realistisuus ja joustovara työn suunnittelussa
  • Palautteen antaminen itselle ja toisille
  • Yhteisöllisyyden merkitys

10. Työstä palautuminen

Miten varmistamme työstä palautumisen?
  • Palautuminen työpäivän sisällä ja sen jälkeen
  • Työyhteisön rooli palautumisessa, henkilökohtaiset palautumiskeinot
  • Toimenpidelistaus kehittämiskohteista

Toteutus —
Ajankäytön hallinnan koulutus antaa keinoja oman työn kehittämiseen

Ajankäytön hallinnan koulutus toteutetaan rennon osallistavasti kunkin osallistujaryhmän ruohonjuuritason kehittämistarpeisiin kohdennettuna.

Valmennuksen neljä yleisintä toteutusvaihtoehtoa ovat:

Koko päivän (tai etänä kahden puolen päivän) ajattelemaan pysäyttävä ajanhallinnan valmennus
  • Aikaa aiheiden syvälliseen käsittelyyn
  • Pohjautuu tarvekartoitukseen
  • Kehittämissuunnitelma alulle jo valmennuksessa
  • Koulutusmateriaali ajanhallintataidoista
  • Optiona seurantatapaaminen kuukauden kuluttua
Puolen päivän intensiivinen ajanhallinnan koulutus (esim. tiimille)
  • Osallistava, olennaiseen kohdennettu ajanhallintakoulutus
  • Sopii tiimivalmennukseksi tai työhyvinvointipäivän ohjelmaksi
  • Tehokas ajanhallinta -koulutusmateriaali jälkilukemiseksi
Ajankäytön ja työskentelytapojen kehittämisen valmennusprosessi
  • Kahden tai useamman puolen päivän tapaamisten sarja
  • Ennakkokartoitus ja välitehtävinä ajanhallintataitojen ja -keinojen kokeilu käytännössä
  • Aikaa työstää myös ryhmän yhteisiä haasteita
  • Työ- ja ajattelutapojen uudistaminen prosessin aikana
Ajanhallinnan luento
  • 1–3 tunnin ydinasioihin keskittyvä luento / webinaari
  • Sisältää myös osallistujien aktivointia ja ajatteluttamista
  • Voidaan kohdentaa haluttuun tarpeeseen esim. ajanhallinta etätyössä, työn imun ja keskittymisen lisääminen, esihenkilön ajanhallinta, …

”Erinomainen! Innostava tapa valmentaa. Huippuja konkreettisia ideoita järjestellä työpäivää / -viikkoa. ”

”Fokus pysyi siellä missä pitikin: oman toiminnan muuttamisessa ja kuka sen voi tehdä.”

”Todella hyvä valmennus, joka antoi suoraan omaan työhön hyödynnettäviä vinkkejä.”

”Parasta tässä oli interaktiivisuus — kannustaa ajattelemaan itse!”

”Innostava, sopivasti huumoria, rautainen kokemus ja ammattitaito näkyvät.”


Kouluttaja —
Jari Vuorenmaa

Valmentaja Jari Vuorenmaa on toteuttanut yli puoli tuhatta oman työn johtamisen ja ajankäytön hallinnan valmennusta 30 maassa.


Lue lisää ajanhallintaitojen kehittämisen tärkeydestä

Ajankäytön hallinta työssä

Ajanhallinta asiantuntijatyössä on haastavaa — ja ei, ei esihenkilötyössä helpommalla pääse… Toistuvia haasteita ovat päällekkäiset projektit, jatkuvat muutokset, sähköpostit, ad hocit ja tulipalot, taukojen unohtuminen ja palautumisen vaikeutuminen. — Ne kaikki ovat kuitenkin asioita, joihin voimme omalla (ja yhteisellä) toiminnallamme vaikuttaa.

Mitä on ajanhallinta työssä?

Ajanhallinta työssä tarkoittaa päivittäistä ja viikoittaista oman työn johtamista käytännössä. Se kattaa oman työn suunnittelun, toteuttamisen ja edistymisen seuraamisen. Se sisältää myös omien työskentelytapojen kehittämisen sekä työn tuloksellisuutta että omaa työhyvinvointia tukeviksi.

Ajanhallinnan valmennus

Valmennuksen keskiössä ovat käytännön itsensä johtamisen taidot ja ajanhallinnan työkalut, joilla johdamme ja kehitämme työtämme ja työskentelytapojamme.

Ajanhallintakoulutus tarjoaa työkalut hyvän työpäivän rakentamiseen.

Kun osallistut ajankäytön valmennukseen,

  • saat keinoja itse vaikuttaa työn hallintaasi
  • kehität työtapojasi persoonallisuutesi huomioiden
  • lisäät työsi organisointia, tehtävien hallintaa ja priorisointia
  • hallitset työsi kognitiivista kuormitusta ja stressitekijöitä
  • luot edellytykset keskittyvään työskentelyyn
  • saat rakennetta ja hallinnan tunnetta työpäiviisi
  • vähennät työpäivän ja oman ajattelun pirstaloitumista
  • panostat sekä tuottavuuteen että hyvinvointiin.

Ajanhallinta koulutus - Käytännön keinoja oman työn johtamiseen tuo ajanhallinnan työkalut ja taidot osaksi oman työn kehittämistä. Jari Vuorenmaan ajankäytön hallinnan valmennus.

Ota yhteyttä —
Tilaa ajanhallinnan koulutus!

Pyydä tarjous omalle organisaatiollesi tai ehdota tapaamista. Kerromme mielellämme valmennusvaihtoehdoista lisää!

Yhteystietomme löydät sivun alalaidasta.

Tutustu myös esihenkilöille suunnattuun itsensä johtamisen koulutukseen.